Nuffnang Ads

Friday 22 April 2016

Short Vacay, 15 - 16 April 2016

Assalamualaikum w.b.t

# Day 1

Orang kata Penang ni banyak tempat menarik, tapi minggu lepas. Masa tunang aku datang, aku tak tahu nak bawa dia berjalan ke mana. Dan untuk kali ketiga, aku pergi lagi ke Bukit Bendera semata-mata nak bergambar dengan dia kat sana.

Selama 4 hari dia kat Penang, kami sewa kereta Axia untuk memudahkan langkah perjalanan dan harga sewa adalah RM60/ halfday. Pada aku dan tunang, ianya agak berbaloilah sebab tu kereta kawan aku tu sendiri. Kereta baru makkk! Dia bagi kami sewa. Pusing Penang satu hari, minyak cuma RM10.00 je sebab kereta ni jimat minyak. Memang seronok laa berjalan.

Axia baru makkk!!

Walaupun kecik tapi sangat selesa untuk dua orang sampaikan cik tunang kata,

"Nanti kita beli kereta Axia je laa awak. Kecik pun kecik. Minyak pun jimat".

Hari tu aku dah suggestkan kat dia kata beli Axia,tapi dia reject cadangan aku. Katanya Axia tak lawa. Eh sekarang tetibe tertarik pulak dengan kereta kecik ni. Haa! Tu baru cerita bab transportation kami. Belum masuk vacation lagi.

Lepas aku habis test Midterm pagi tu, kami lunch terus kat cafe dan call kawan aku untuk ambil kereta. Pukul 12.00pm kami start bertolak ke Bukit Bendera. Perjalanan ke sana dari USM sepatutnya hanya 15 minit jadi sampai 1 jam disebabkan salah ikut route. Kami sampai kat sana lebih kurang pukul 1.00pm jugakla. Sesampainya kami, lega rasa hati sebab tempat jual tiket lengang sebab bukan musim cuti atau hujung minggu. Beratur dan terus dapat tiket. Harga masih sama macam yang aku pernah bagitahu beberapa minggu lepas. Kami guna student card, jadi harga untuk return ticket just only RM5.00.

OK! Lets go.

Sampai kat atas tu, kami solat Zohor dulu. Memandangkan cik tunang musafir, senang laa. Dia boleh terus jamak je. Sebenarnya banyak je tempat yang menarik kat atas tu tapi disebabkan melayan mood yang penat, aku jadi malas nak berjalan. Haha!

Mula-mula sekali, basahkan tekak dengan ABC special dulu. Lepas tu baru kita fikir nak ke mana ye!

ABC Special hanya RM5.00

Setelah berjaya habiskan semangkuk ABC, kami mengorak langkah untuk menjelajah sekitar kawasan Bukit Bendera ni. Kemudian kami bertolak pulang dan berhajat nak singgah di mana-mana masjid sebab aku belum solat Asar lagi.

------------------------------------------------------------------------------

Seusai solat Asar, kami pusing-pusing di sekitar Gurney Plaza. Walaupun jalan di waktu petang agak sibuk tapi kawasan yang bersebelahan dengan pantai sangat menenangkan. Cantik! Untuk malam, aku cuba ajak cik tunang dinner dekat restoran pinggiran Pulau Jerejak. Aku pilih kat situ sebab tepi pantai. Cantik sangat view kat sana dan boleh nampak Jambatan Pulau Pinang yg pertama tu.

Kalau tak silap aku, malam tu kami singgah kat Sampan Famous Seafood. Semua makanan yang berkuah depa buh dalam mangkuk yang bentuk perahu. Kreatif! Untuk dinner kami order,

• Ikan Siakap Steam
  • Tomyam Seafood
  • Kailan Goreng Ikan Masin
  • Telur Dadar 2x
  • Sotong Celup Tepung
  • Nasi Putih 2x
  • Carrot Susu + Limau Ais

All the dishes above cost RM58.00. Terkejut jugak laa makan sampai RM60.00 dua orang. Biasa kalau keluar makan dengan family, abah yang bayarkan. So, aku tak pernah tahu laa range price kalau makan macam ni. Tapi tunang aku kata, tu dah murah. Tak kisahlah, yang penting aku nak puji makanan dia. Semua sedap! Especially ikan siakap steam tu. Memang terbaik.

Sampan Famous Seafood
Persiaran Bayan Mutiara
11900 Bayan Lepas, Penang

*open at dinner hour

Lepas habis makan, kami pusing Padang Kota Lama (Esplanade) sat sebelum balik.